Gazeta Podatkowa nr 38 (1079) z dnia 12.05.2014
Przychód z udostępnienia miejsca pod reklamę internetową
Przychód uzyskany z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej, zarządzanej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, o ile czynność ta nie wypełnia przesłanek do uznania jej za prowadzenie działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 ustawy o pdof), należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. To z kolei wyklucza możliwość opodatkowania ich w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako przychodów z prywatnego najmu.
O CO PYTAŁ PODATNIK?
Podatnik będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zajmuje się prowadzeniem różnych stron internetowych. Na podstawie umów zawieranych z przedsiębiorcami (krajowymi oraz posiadającymi siedzibę na terenie UE) udostępnia na nich miejsce pod reklamę, za które otrzymuje wynagrodzenie.
Do obowiązków podatnika należy umieszczanie w określonym przez regulamin programu partnerskiego miejscu na stronie internetowej specjalnego kodu, który umożliwia przedsiębiorcy wyświetlanie i kontrolę reklam. Przedsiębiorca dokonuje kontroli prawidłowości zamieszczonego kodu, jego umiejscowienia oraz rodzaju strony internetowej, na której został zamieszczony. Przedsiębiorca ma pełną kontrolę nad wyświetlaniem reklam i to on decyduje, co będzie pojawiać się na stronie internetowej w przeciwieństwie do podatnika, który nie ma żadnego wpływu na treści wyświetlane w danym polu reklamowym.
Wysokość wynagrodzenia podatnika, wypłacanego co miesiąc, uzależniona jest od ilości kliknięć w reklamę i aktualnej stawki za kliknięcie, które określa przedsiębiorca. Przedsiębiorca nie rozlicza się z urzędem skarbowym za podatnika, wypłaca mu natomiast wynagrodzenie brutto, a podatnik sam zobowiązany jest regulować należne podatki.
W zaprezentowanym stanie faktycznym podatnik miał wątpliwości, czy na podstawie art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (…) może przychody uzyskiwane z tytułu udostępnienia miejsca na stronie internetowej zaliczyć do przychodów z tytułu umowy podobnej do umowy dzierżawy (ewentualnie najmu) i opodatkować je ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:
W wydanej interpretacji organ podatkowy uzyskiwane przez podatnika przychody zakwalifikował do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o pdof. W jego opinii w analizowanej sytuacji umowę stanowiącą podstawę do udostępnienia powierzchni reklamowej na stronie internetowej należy bowiem zaliczyć do umów nienazwanych z uwagi na to, że stosunki prawne regulowane taką umową kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom. Z tego względu, w opinii fiskusa, nie można jej jednoznacznie przypisać cech umowy najmu (dzierżawy).
Konsekwencją zaklasyfikowania omawianych przychodów do przychodów z tzw. innych źródeł jest spoczywający na podatniku, który je osiągnie, obowiązek wykazania go, łącznie z innymi dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej w zeznaniu podatkowym (PIT-36), składanym za dany rok podatkowy i obliczenia podatku należnego od ich sumy. Natomiast w trakcie roku podatkowego nie ciążą na nim obowiązki wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 marca 2014 r., nr ILPB1/415-1348/13-2/TW)
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|