Przegląd Podatku Dochodowego nr 15 (591) z dnia 1.08.2023
Upominki oznaczone firmowym logo - reklama czy reprezentacja?
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której zamierzam kupić bombonierki oznaczone logo mojej firmy. Będę je wręczał klientom. Czy wydatki na zakup tych bombonierek stanowią koszt uzyskania przychodów?
To czy wydatki na zakup bombonierek dla klientów, oznaczonych firmowym logo stanowią koszt uzyskania przychodów, zależy od wielu czynników. Szczegóły w dalszej części odpowiedzi. |
W myśl art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof. Jednocześnie w art. 23 ust. 1 pkt 23 updof jako koszty niestanowiące kosztów podatkowych zostały wymienione koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Natomiast wydatki poniesione na reklamę jako niewymienione w art. 23 updof w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 updof.
Przypomnijmy, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dany koszt ma charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat jego celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem poniesionego kosztu jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszt ten ma charakter reprezentacyjny.
Natomiast reklama to działania przedsiębiorcy kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich. Ma to na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego przedsiębiorcy. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót, jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.
Jeżeli zatem bombonierki z firmowym logo są przekazywane w celach reklamowych, tj. w celach rozpowszechniania informacji o firmie i jej produktach, to wydatki na nabycie takich bombonierek stanowią koszty uzyskania przychodów.
Inaczej jest, gdy wręczanie bombonierki ma na celu kreowanie wizerunku podatnika i dobrych relacji z kontrahentami, wówczas wydatki na ich zakup stanowią koszty reprezentacji, które są wyłączone z kosztów podatkowych.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|