reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (606) z dnia 20.03.2024

Sponsoring rozliczany na zasadach barteru

Spółka z o.o. (dealer samochodów) podpisała z klubem sportowym prowadzącym działalność gospodarczą umowę sponsoringu. Na jej podstawie wynajmuje klubowi samochody, a w zamian ten świadczy na jej rzecz usługę reklamową. Świadczenia są ekwiwalentne. Strony rozliczają się na zasadzie barteru. Czy spółka postępuje prawidłowo, zaliczając do przychodów czynsz najmu wynikający z faktur wystawianych klubowi, a do kosztów uzyskania przychodów koszt usług reklamowych wynikający z faktur otrzymanych od klubu?

Naszym zdaniem, spółka postępuje prawidłowo, zaliczając do przychodów czynsz najmu wynikający z faktur wystawianych klubowi, a do kosztów uzyskania przychodów koszt usług reklamowych wynikający z faktur otrzymanych od klubu.

Sponsoring jest to rodzaj współpracy pomiędzy podmiotami (stronami umowy sponsoringu). Zwykle każdy z nich uzyskuje określone korzyści i jednocześnie ponosi określone koszty.

W ujęciu cywilistycznym umowa sponsoringu należy do kategorii umów nienazwanych. Możliwość jej zawarcia wynika z ogólnej zasady swobody umów, sformułowanej w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W praktyce umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego lub sponsoringu niewłaściwego. Jeżeli umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych świadczeń (np. środków pieniężnych, rzeczy bądź usług), sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym (np. rozpowszechnianie informacji o produktach, towarach lub usługach sprzedawanych przez sponsora), to taką sytuację określa się mianem sponsoringu właściwego. Natomiast cechą sponsoringu niewłaściwego jest brak świadczenia wzajemnego ze strony sponsorowanego. Ze względu na swój charakter sponsoring niewłaściwy jest zbliżony do darowizny.

Przyjmuje się, że sponsoring może być rozliczany na zasadach barteru, który przewiduje, że strony umowy nie rozliczają się w formie pieniężnej, lecz dokonują wzajemnych świadczeń o charakterze niepieniężnym. Sponsorowany w zamian za świadczenie usług reklamowych uzyskuje od sponsora np. inną usługę lub świadczenie rzeczowe. Istotną cechą umowy barterowej jest jej ekwiwalentność.

W analizowanej sytuacji spółka podpisała z klubem sportowym prowadzącym działalność gospodarczą umowę sponsoringu. Na jej podstawie wynajmuje klubowi samochody, a w zamian ten świadczy na jej rzecz usługę reklamową. Świadczenia są ekwiwalentne. Spółka wystawia klubowi faktury za najem samochodów, a klub wystawia spółce faktury za usługę reklamy.

Przychód z tytułu świadczenia usługi

Należy zauważyć, że do barteru stosuje się przepisy o sprzedaży. Wobec tego umowa barterowa powoduje powstanie przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 3 updop.

Naszym zdaniem, moment uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży usług w ramach umowy barterowej należy ustalać na zasadach ogólnych, tzn. tak jak w przypadku innej, zwykłej sprzedaży usług dokonywanej w ramach działalności gospodarczej. Oznacza to, że za datę powstania przychodu uważa się dzień wykonania (częściowego wykonania) usługi, nie później niż dzień m.in. wystawienia faktury.

Koszt zakupu reklamy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się m.in. koszty zakupu reklamy. Tego rodzaju koszty nie zostały wykluczone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie powołanego art. 16 ust. 1 updop. Koszty związane ze sponsoringiem są więc zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Z interpretacji organu podatkowego

"Koszty związane ze sponsoringiem co do zasady mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Istotą sponsoringu jest bowiem określona transakcja zamienna - w zamian za określone profity sponsorowany reprezentuje oraz reklamuje swojego sponsora zazwyczaj poprzez prezentowanie jego nazwy i logo na stroju sportowym. Oczywiście wydatek może być zaliczony do kosztów podatkowych jedynie wówczas, gdy jest celowy i nie został wyłączony z puli kosztów przez ustawodawcę, a tak jest w przypadku poniesionego wydatku na sponsoring klubu piłki ręcznej »X« przez Spółkę. Wydatki na sponsoring są w istocie wydatkami na zakup świadczeń reklamowych. Sponsorowany - w zamian za pieniądze - świadczy na rzecz sponsorującego usługę reklamową, która to usługa jest związana z działalnością Spółki".

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lutego 2020 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.550.2019.1.PB)

Tak więc, w rozpatrywanym przypadku koszty reklamy wynikające z faktur wystawionych przez sponsorowany klub sportowy mogą być w spółce zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.