Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (614) z dnia 20.07.2024
Na jakich kontach ująć wydanie materiałów z magazynu na cele reklamy?
Jesteśmy jednostką usługową. Prowadzimy magazyn materiałów, w którym mamy m.in. długopisy, koszulki, notesy oraz kurtki z logo firmy. Jak ująć w księgach wydanie ww. gadżetów w celu przekazania na targach branżowych potencjalnym klientom?
Wydane z magazynu materiały (gadżety z logo firmy), które mają zostać przekazane na targach branżowych potencjalnym klientom, powinny obciążyć w księgach rachunkowych koszty reklamy w korespondencji z kontem 31-1 "Materiały". |
Gadżety takie m.in. jak długopisy, kalendarze, notesy, broszury, ulotki, kubki, które są rozdawane szerokiemu gronu kontrahentów jednostki nieodpłatnie oraz opatrzone są jej logo, stanowią materiały reklamowe.
Wydanie takich materiałów z magazynu w celu przekazania na targach branżowych potencjalnym klientom zalicza się w księgach rachunkowych do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki jako koszty reklamy, w korespondencji z kontem 31-1 "Materiały". W ramach kosztów rodzajowych wydatki poniesione na reklamę można ewidencjonować na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub na koncie 40-7/1 "Koszty reklamy" utworzonym w ramach konta 40-7 "Koszty reprezentacji i reklamy". Jednostka może również przyjąć zasadę, że koszty reklamy ujmuje na kontach zespołu 4, w zależności od ich rodzaju, tj. w przypadku przekazania materiałów na cele reklamy, koszty te będą ewidencjonowane na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy). Przy ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej na kontach zespołu 5, koszty reklamy odnosi się na konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na konto 55 "Koszty zarządu", gdy w ramach planu kont jednostka nie wyodrębnia kosztów sprzedaży. Sposób ewidencji wydatków na reklamę powinien wynikać z zakładowego planu kont stanowiącego element polityki rachunkowości danej jednostki.
Ewidencja księgowa wydania z magazynu materiałów z logo firmy w celu reklamy 1. WZ - wydanie materiałów z magazynu w celach reklamy (przekazanie na targach branżowych potencjalnym klientom): - Wn konto 40-9 "Pozostałe koszty operacyjne" lub 40-7/1 "Koszty reklamy" lub 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy), oraz równolegle: - Wn konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub 55 "Koszty zarządu", |
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|