Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (595) z dnia 1.10.2023
Koszt reklamy podlegający częściowemu refakturowaniu
Spółka zakupiła usługę reklamy, którą później częściowo refakturowała na inną spółkę. Czy faktura zakupu tej usługi powinna być w całości zaksięgowana do kosztów rodzajowych?
Wartość usługi reklamy w części podlegającej refakturze wskazane jest ująć na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne". Natomiast wartość tej usługi w części przeznaczonej na własne potrzeby należy odnieść w ciężar kosztów działalności operacyjnej spółki, tj. na odpowiednie konto w zespole 4. |
Koszty reklamy zalicza się w księgach rachunkowych do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki. W ramach kosztów rodzajowych (konta zespołu 4) wydatki poniesione na reklamę można ewidencjonować na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub dodając np. konto 40-7/1 "Koszty reklamy", utworzone w ramach konta 40-7 "Koszty reprezentacji i reklamy". Można również przyjąć zasadę, że koszty reklamy ujmuje się na kontach zespołu 4, w zależności od ich rodzaju. Wtedy przykładowo, w przypadku przekazania materiałów na cele reklamy, koszty te ewidencjonuje się na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy), a w przypadku zakupu usług obcych - na koncie 40-2 "Usługi obce" (w analityce: Koszty reklamy).
Z kolei koszty związane z refakturowaniem - w świetle art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości traktuje się - jako pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki i ujmuje na kontach pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych. Dlatego wartość usługi reklamy w części podlegającej refakturowaniu wskazane jest zaksięgować w ciężar konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
Ewidencja księgowa usługi reklamy podlegającej częściowemu refakturowaniu 1. FZ - faktura dokumentująca zakup usług reklamowych: a) wartość brutto zobowiązania wobec dostawcy: - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu", b) VAT naliczony podlegający odliczeniu: - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie", c) wartość usługi (w cenie zakupu) - w części przeznaczonej na potrzeby własne: - Wn konto 40-2 "Usługi obce" (w analityce: Koszty reklamy) lub 40-7/1 "Koszty reklamy" lub 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy), d) wartość usługi (w cenie zakupu) - w części podlegającej refakturowaniu: - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", |
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|