Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (604) z dnia 20.02.2024
Czy koszty reklamy trwającej dłuższy czas można zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych?
Ponosimy koszty reklamy internetowej towarów. Czy koszty te możemy rozliczać poprzez rozliczenia międzyokresowe?
Co do zasady nie zalicza się do rozliczeń międzyokresowych kosztów reklamy, również tej prowadzonej przez dłuższy czas, np. w internecie. Rozliczeniu w czasie podlegają natomiast opłacone z góry koszty działań reklamowych w tej części, w jakiej usługa nie została jeszcze wykonana. |
Wydatki poniesione na reklamę odnosi się w koszty okresu, w którym ta reklama miała miejsce. Jak wynika bowiem z zasady memoriału, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Zasadę memoriału stosuje się także do krótszych okresów sprawozdawczych, np. miesięcy. Przy czym w określonych przypadkach koszty reklamy mogą podlegać rozliczaniu poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Takie rozwiązanie może być uzasadnione w przypadku, gdy usługa reklamy zostanie wykonana w roku następującym po roku, w którym zostały na nią poniesione koszty, np. usługa reklamy towarów w internecie opłacona z góry w 2023 r., która zostanie wykonana w 2024 r.
Dodajmy, że koszty reklamy zalicza się w księgach rachunkowych do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki i ewidencjonuje na odpowiednich kontach w zespole 4 i/lub 5. Właściwym kontem w zespole 4 przeznaczonym do ewidencji kosztów reklamy jest konto 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub konto 40-7/1 "Koszty reklamy", utworzone w ramach konta 40-7 "Koszty reprezentacji i reklamy". Z kolei ewidencja kosztów reklamy na kontach zespołu 5, może odbywać się na koncie 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na koncie 55 "Koszty zarządu", jeżeli jednostka nie wyodrębnia kosztów sprzedaży. Sposób ewidencji kosztów reklamy powinien wynikać z zasad (polityki) rachunkowości danej jednostki.
Jeśli usługę reklamy w internecie opłacono z góry w 2023 r., a zostanie ona wykonana w 2024 r., to koszty reklamy można rozliczyć w księgach w sposób przedstawiony poniżej.
Ewidencja księgowa kosztów reklamy internetowej rozliczanej w czasie w jednostce stosującej konta zespołu 4 i 5 1. Koszty wynikające z faktury otrzymanej w 2023 r. za zakup usługi reklamowej, która będzie realizowana w 2024 r.: - Wn konto 40-7/1 "Koszty reklamy", 2. Przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie: - Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", 3. Rozliczenie kosztów reklamy w 2024 r. w momencie wykonania usługi: - Wn konto 52-7 "Koszty sprzedaży", |
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|