reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 88 (2171) z dnia 31.10.2024

Przykładowe koszty reklamy w księgach

Aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu oferowanych produktów, towarów i usług, jednostki podejmują różne działania reklamowe, w tym m.in. przekazywanie ulotek, publikacja spotów reklamowych w mediach, wydawanie próbek wyrobów lub towarów, tworzenie tablic reklamowych i udział w targach branżowych. Wydatki na reklamę należy właściwie zaksięgować.

W księgach rachunkowych wydatki na reklamę zaliczane są do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Koszty reklamy bez względu na jej rodzaj można ujmować w zespole 4 na koncie 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy). Możliwe jest także przyjęcie rozwiązania, w którym przekazanie materiałów na cele reklamy ujmowane jest na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii", a zakup usług reklamowych na koncie 40-2 "Usługi obce". W zespole 5 wydatki na reklamę można ewidencjonować na koncie 52 "Koszty sprzedaży" lub na koncie 55 "Koszty zarządu", jeśli w planie kont nie wyodrębniono kosztów sprzedaży. Stosowane rozwiązania ewidencyjne dotyczące kosztów reklamy powinny zostać opisane w polityce rachunkowości.

Wydatki na reklamę księguje się zgodnie z zasadą memoriału, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Według niej w księgach rachunkowych jednostki trzeba ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Są one odnoszone do kosztów okresu, którego dotyczą. Zatem, jeśli reklama jest realizowana w kolejnym roku (lub latach) po roku, w którym poniesiono jej koszty, to zasadniczo wydatki na nią podlegają rozliczeniu w czasie za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Gdy w ocenie jednostki poniesione wydatki na reklamę dotyczącą różnych okresów sprawozdawczych stanowią kwotę istotną, można rozliczać je w czasie co miesiąc. Jeżeli nie ma to znaczącego wpływu na rzetelne zaprezentowanie sytuacji majątkowej, finansowej i na wynik finansowy, mogą być rozliczane w czasie w sposób uproszczony. Wtedy kwotę dotyczącą danego roku obrotowego można ująć jednorazowo w kosztach w momencie jej poniesienia, a część odnoszącą się do następnego roku zaliczyć do kosztów jednorazowo w styczniu tego następnego roku.

Ulotki i reklama w mediach

Jednostka w ramach działań reklamowych może zlecić opracowanie i wytworzenie ulotek kolportowanych w określonych miejscach i spotów reklamowych zamieszczanych w mediach.

Fakturę za wymienione działania reklamowe można zaksięgować:

a) wartość brutto

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu

- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30,

c) wartość netto

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 30

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Przy czym, gdy wydatki te dotyczą dwóch lub więcej okresów sprawozdawczych, zasadniczo należy rozliczać je w czasie za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Przekazanie próbek

W celu ułatwienia potencjalnym klientom podjęcia decyzji o zakupie towarów lub produktów, jednostki bezpłatnie przekazują ich próbki. Przekazanie w ramach reklamy próbek towarów można zaksięgować np. na podstawie dowodu WZ. Jeśli towary są ewidencjonowane w stałych cenach ewidencyjnych różniących się od cen zakupu (nabycia), to przy ich przekazaniu jako próbek należy dokonać korekty odchyleń przypadających na wydane próbki (przykład 1).

Wydanie w ramach reklamy próbek wyrobów gotowych w jednostce prowadzącej pełny rachunek kosztów, na podstawie np. dowodu WZ, można zaksięgować, dokonując zapisu tylko na kontach w zespole 5. Wtedy księgowanie może przebiegać jak w przykładzie 2. Można także wprowadzić zapis zarówno na kontach zespołu 4, jak i 5. Księgowania w takim przypadku są następujące:

a) obciążenie kosztów rodzajowych

- Wn konto 40-6,
- Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne",

b) wyksięgowanie produktów

- Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych",
- Ma konto 60,

c) przeniesienie kosztu na konto w zespole 5

- Wn konto 52 lub konto 55,
- Ma konto 49.

Gdy wyroby gotowe są ujmowane w cenach ewidencyjnych różniących się od kosztu wytworzenia, trzeba także skorygować odchylenia przypadające na przekazane próbki.

Warto zaznaczyć, że przy nieodpłatnym przekazaniu próbek towarów albo produktów może wystąpić obowiązek naliczenia VAT należnego. Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) wynika, że gdy z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z ich przekazaniem może wystąpić obowiązek naliczenia podatku VAT należnego. Nie dotyczy to jednak m.in. próbek, jeśli ich przekazanie nastąpiło na cele związane z działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika: ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Gdyby przekazane próbki nie spełniły definicji z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, jednostka ma obowiązek naliczenia VAT należnego. Jego kwotę można zaksięgować:

- Wn konto 40-3 "Podatki i opłaty",
- Ma konto 22-1 "Rozrachunki z tytułu VAT należnego"

oraz równolegle

- Wn konto 52 lub konto 55,
- Ma konto 49.

Tablica reklamowa

Jako wydatek na reklamę kwalifikuje się zakup tablicy reklamowej. Jeśli taka tablica spełnia warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, to generalnie należałoby uznać ją za środek trwały. Wtedy można amortyzować ją w czasie na ogólnych zasadach wskazanych w art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W przypadku gdy jej wartość początkowa w ocenie jednostki jest kwotą nieistotną, to może ona zostać uznana za niskocenny składnik majątku. Wtedy, w zależności od rozwiązania przyjętego w polityce rachunkowości, tablicę można zamortyzować jednorazowo (przykład 3) lub wydatki na nią odnieść bezpośrednio w koszty działalności operacyjnej. Gdy wydatki na tablicę odniesiono w koszty w dacie przekazania do używania, księgowania na podstawie dowodu PK, mogą przebiegać zapisem:

- Wn konto 40-6,
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie"

oraz

- Wn konto 52 lub konto 55,
- Ma konto 49.

Targi branżowe

Udział w targach branżowych jest także reklamą. Ze względu na to, że umowę dotyczącą udziału w targach najczęściej zawiera się co najmniej kilka miesięcy przed targami, to faktura może zostać wystawiona i uregulowana we wcześniejszym okresie sprawozdawczym niż odbywają się targi. Wtedy wydatek z nimi związany trzeba aktywować na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", a w miesiącu realizacji usługi kwotę ujętą na koncie 64-0 przeksięgować na konto kosztów (przykład 4).

Przykład 1

Założenia

Jednostka prowadząca hurtownię przekazała kontrahentom w ramach reklamy jako próbki towary, które ujmowane są w stałych cenach ewidencyjnych na poziomie ceny sprzedaży netto. Ich wartość w tych cenach wyniosła 920 zł. Kwota odchyleń kredytowych od przekazanych towarów to 132 zł. Koszty ujmowane są tylko w układzie rodzajowym.

Dekretacja

1. WZ - wydanie towarów z magazynu:  920 zł
- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 33 "Towary".
2. PK - rozliczenie odchyleń przypadających na przekazane próbki towarów: 132 zł
- Wn konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów",
- Ma konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy).


Przykład 2

Założenia

Na dzień 1 października 2024 r. stan wyrobów gotowych ujmowanych w stałych cenach ewidencyjnych wynosił 77.500 zł, natomiast odchylenia kredytowe miały wartość 7.499 zł. W dniu 1 października 2024 r. na cele reklamy przekazano nieodpłatnie próbki wyrobów o wartości 770 zł (bez obowiązku naliczenia VAT należnego). Wskaźnik odchyleń przeciętnych wynosił 9,6761%. Jednostka prowadzi pełny rachunek kosztów i zgodnie z polityką rachunkowości wartość przekazanych próbek wyrobów gotowych odnosi tylko na konto 55 "Koszty zarządu" (bez księgowań w zespole 4).

Dekretacja

1. WZ - przekazanie próbek w ramach reklamy:  770,00 zł
- Wn konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 60 "Produkty gotowe i półprodukty".
2. PK - odchylenia kredytowe przypadające na przekazane próbki: (770 zł × 9,6761%):  74,51 zł
- Wn konto 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów gotowych",
- Ma konto 55 "Koszty zarządu".


Przykład 3

Założenia

W październiku 2024 r. jednostka zakupiła i zamontowała świetlną tablicę reklamową z logo firmy. Cena jej zakupu wyniosła 8.000 zł, a usługa montażu na budynku firmowym 900 zł. Jej wartość początkowa wyniosła 8.900 zł i uznano ją za niskocenny środek trwały (odrębny obiekt inwentarzowy). Zgodnie z polityką rachunkowości dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania jej do używania. Koszty działalności operacyjnej jednostka ujmuje tylko w zespole 4.

Dekretacja

1. OT - przyjęcie neonu świetlnego do używania:  8.900 zł
- Wn konto 01 "Środki trwałe",
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".
2. PK - jednorazowy odpis amortyzacyjny:  8.900 zł
- Wn konto 40-1 "Amortyzacja",
- Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".


Przykład 4

Założenia

Jednostka w październiku 2024 r. zawarła umowę dotyczącą udziału w targach branżowych, które odbędą się w lutym 2025 r. W październiku br. otrzymała i uregulowała przelewem fakturę za udział w targach. Zgodnie z fakturą wydatki na tę usługę wyniosły brutto 6.150 zł (w tym VAT 1.150 zł). Jednostka ujmuje koszty działalności operacyjnej tylko w zespole 4 i kosztów rozliczanych w czasie nie księguje wstępnie na kontach zespołu 4.

Dekretacja w październiku 2024 r.

1. Faktura za udział w targach branżowych:
a) wartość brutto zobowiązania  6.150 zł
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu  1.150 zł
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
c) wartość netto usługi  5.000 zł
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
2. WB - zapłata zobowiązania za udział w targach:  6.150 zł
- Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".

Dekretacja w lutym 2025 r.

1. PK - zaliczenie wartości usługi do kosztów:  5.000 zł
- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.