reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 61 (998) z dnia 1.08.2013

Poczęstunek dla kontrahenta i koszty reprezentacji

Wydatki na poczęstunek dla klientów (lunch, obiad, czy kolację) podawany podczas spotkań biznesowych odbywających się w restauracji, mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności skutkuje zwiększeniem przychodu - tym samym wydatki te realizują kryterium celu, o którym mowa w definicji kosztu podatkowego. Nie istnieją również podstawy do twierdzenia, że w odniesieniu do tego rodzaju wydatków mogły zachodzić warunki do ich wyłączenia z kosztów podatkowych tylko ze względu na miejsce ich świadczenia. Jednocześnie należy wskazać, że nie każdy wydatek na zakup usług gastronomicznych, lecz wyłącznie taki, którego jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlega wyłączeniu z kosztów podatkowych w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.


STAN FAKTYCZNY:

Spółka organizuje spotkania o charakterze biznesowym z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi, w trakcie których m.in. prowadzone są negocjacje handlowe oraz ustalane warunki rzeczowe i finansowe dostaw i zakupów czy udogodnienia tych transakcji. Często spotkania te trwają wiele godzin i są przeprowadzane poza siedzibą spółki, m.in. w lokalach gastronomicznych lub restauracji. Do dobrych obyczajów i praktyk handlowych należy podjęcie zaproszonego kontrahenta (kontrahentów) obiadem lub innym posiłkiem, niemającym wystawnego charakteru, na koszt zapraszającego przedsiębiorcy. Natomiast w odniesieniu do spotkań odbywających się w siedzibie firmy spółka wskazała, że podczas nich kontrahenci są częstowani drobnym poczęstunkiem oraz napojami (kawa, herbata).

W przedstawionej sytuacji spółka wystąpiła do organu podatkowego o rozstrzygnięcie czy wydatki ponoszone przez nią w opisanych okolicznościach spełniają kryteria do uznania ich za koszty podatkowe. Organ podatkowy wydający interpretację uznał, że wydatki na poczęstunki podawane w siedzibie spółki stanowią koszt podatkowy, natomiast serwowane w restauracji noszą znamiona wydatków reprezentacyjnych, wyłączonych z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop. Po wyczerpaniu przysługujących środków zaskarżenia, sprawa ze skargi spółki trafiła do WSA. Ten jednak skargę oddalił, w związku z czym spółka wniosła do NSA skargę kasacyjną.


SĄD ORZEKŁ:

NSA dokonując rozpatrzenia skargi wystąpił do poszerzonego składu o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, czy wydatki na zakup usług gastronomicznych, podawanych i świadczonych w trakcie spotkań z kontrahentami, odbywającymi się w siedzibie podatnika, jak też poza tą siedzibą, w każdym przypadku należy zaliczyć do kosztów reprezentacji. Siedmioosobowy skład NSA nie podjął w tym zakresie uchwały, jednak postanowił przejąć sprawę do rozpoznania, a następnie uznał, że skarga spółki zasługuje na uwzględnienie. Z tego względu rozstrzygnął jak wskazano na wstępie.

Dokonując przy okazji analizy pojęcia reprezentacji, które na gruncie prawa podatkowego pozostaje niezdefiniowane, poszerzony skład NSA w uzasadnieniu omawianego wyroku podkreślił konieczność dokonywania każdorazowo indywidualnej oceny całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Sędziowie wskazali jednocześnie, że na gruncie podatkowym brak jest podstaw do utożsamiania pojęcia reprezentacja z pojęciem tym w sensie prawnym, jak również zrównywanie go z wystawnością i okazałością - czyli słownikowym i potocznym rozumieniem tego terminu. Zdaniem sądu reprezentacja w rozumieniu podatkowym to wszelkie działania skierowane do kontrahentów podatnika (obecnych i potencjalnych) w celu stworzenia lub utrwalenia pozytywnego wizerunku dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub wypracowania korzystnych warunków jej zawarcia.

(wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 - orzeczenie prawomocne)

 Komentarz redakcji 
Argumentacja użyta do zakreślenia granic pojęcia reprezentacji przez sąd w omawianej sprawie pokrywa się zastosowaną przez poszerzony skład NSA w postanowieniu II FPS 7/12 odmawiającym podjęcia uchwały w zakresie zaliczenia do wydatków reprezentacyjnych kosztów usług gastronomicznych nabywanych z przeznaczeniem na poczęstunek kontrahenta. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku NSA stwierdził, że w ocenie konkretnej sprawy należy kierować się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną tego pojęcia, gdyż to, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.