reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Poradnik VAT nr 22 (334) z dnia 20.11.2012

Nabycie usług reklamowych świadczonych przez Internet

W jaki sposób należy rozliczyć fakturę wystawioną przez amerykański portal, który zamieścił w Internecie reklamę naszego projektu? Jak potraktować zakup baneru reklamowego na stronie internetowej od firmy brytyjskiej?

Usługi, o których mowa w pytaniu, wykonywane są z wykorzystaniem technologii internetowej, w związku z czym należy sprawdzić, czy zaliczane są do usług elektronicznych.

Polska ustawa o VAT nie definiuje usług elektronicznych odsyłając w tym zakresie do art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77/1 ze zm.). Przypomnijmy, że unijne rozporządzenia są to przepisy, które stosuje się wprost i które nie wymagają dodatkowych działań legislacyjnych w poszczególnych państwach członkowskich UE.

Przepisy rozporządzenia nr 282/2011 wprowadzają definicję usług elektronicznych, a także zawierają katalog czynności wyłączonych z tej definicji. Zgodnie z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu, za usługi elektroniczne uznawane są usługi świadczone przy pomocy Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i które wymagają minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Przykładowa lista usług elektronicznych, którą stanowi załącznik II dyrektywy w sprawie VAT, została uszczegółowiona w art. 7 ust. 2 i w załączniku I rozporządzenia nr 282/2011. Są to np. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa, tworzenie witryn internetowych. Należy podkreślić, iż zawarty w art. 7 ust. 2 oraz w załączniku do rozporządzenia wykaz usług elektronicznych nie stanowi katalogu zamkniętego, a wyłącznie przykładowe usługi mieszczące się w definicji usług elektronicznych.

Przepisy rozporządzenia (art. 7 ust. 3) zawierają także listę usług nieobjętych definicją usług elektronicznych. Są to np. usługi nadawcze radiowe i telewizyjne, usługi telekomunikacyjne, usługi edukacyjne świadczone korespondencyjnie.

W zakresie usług elektronicznych należy zatem bezpośrednio stosować przepisy art. 7 ww. rozporządzenia nr 282/2011.


Uwaga

Usługami świadczonymi drogą elektroniczną są usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.


Do usług elektronicznych zaliczamy w szczególności usługi dostarczania przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych, jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną.

Zatem usługi, które polska firma nabyła od podatnika z USA oraz Wielkiej Brytanii, są usługami elektronicznymi.

W przypadku usług elektronicznych świadczonych na rzecz podatników stosuje się art. 28b ustawy o VAT, który wskazuje, że miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie nabywca ma swoją siedzibę.

Dla polskiego podatnika VAT, który nabywa usługi elektroniczne od podatnika amerykańskiego i brytyjskiego, czynności te stanowić będą import usług. W takim przypadku podatnik powinien udokumentować dokonane zakupy fakturami wewnętrznymi i obliczyć kwoty podatku należnego od tego importu.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest zobowiązany zapłacić (art. 29 ust. 17 ustawy o VAT). W przypadku, o którym mowa w pytaniu, usługobiorca musi więc opodatkować kwotę wynikającą z faktury.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.