reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 30 (785) z dnia 20.10.2012

Moment ujęcia w księgach rachunkowych kosztów reklamy - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Co do zasady, koszty reklamy np. produktów, świadczonych usług czy sprzedawanych towarów zwiększają koszty okresu, w którym je poniesiono. Rozwiązanie takie jest oparte na założeniu, że koszty reklamy nie spełniają definicji aktywów, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Przez aktywa, zgodnie z tym przepisem, rozumie się bowiem kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Właśnie brak pewności co do uzyskania w przyszłości korzyści ekonomicznych, czyli np. zwiększenia przychodów ze sprzedaży w związku z poniesieniem kosztu reklamy jest podstawą takiej interpretacji. Reklama może bowiem nie przynieść żadnego oczekiwanego skutku.

Czy jednak zasada ta ma zastosowanie do wszelkich kosztów reklamy?

Bo jak np. rozliczać koszty reklamy:

a) kampanii reklamowych prowadzonych w 2012 r., a dotyczących produktów wchodzących na rynek w roku następnym?

b) opłacone w 2012 r., których wykonanie nastąpi w 2013 r., np. targi czy roczna reklama na portalu internetowym?

c) u deweloperów - czy są to koszty bezpośrednie, czyli koszty wytworzenia produktu w postaci nieruchomości?

O stanowisko w tej sprawie zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi z dnia 1 października 2012 r. wyjaśniło:

"(...) Generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Dlatego w przedstawionej w pytaniu sytuacji, gdy koszty reklamy są ponoszone w 2012 r. i w tym roku ma miejsce kampania reklamowa, która dotyczy wyrobów gotowych sprzedawanych w 2013 r., koszty reklamy będą kosztami roku 2012. Inaczej sytuacja będzie wyglądała, gdy koszty reklamy zostały poniesione w roku 2012, a usługa reklamy będzie wykonana w roku 2013 (np. targi), wówczas będą obowiązywały regulacje art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.), w myśl których jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.

Odnosząc się do ponoszonych kosztów usług reklamy przez deweloperów (w każdym przypadku, również w przypadku deweloperów powołanych do realizacji jednego przedsięwzięcia deweloperskiego) - co do zasady zgodnie z przepisami o rachunkowości - są one kosztami okresu i nie stanowią elementu kosztu wytworzenia. (...)"

W świetle powyższego, wszelkie poniesione w 2012 r. wydatki na usługi reklamy, które zostały lub zostaną w 2012 roku wykonane, nawet te dotyczące wyrobów, które dopiero będą produkowane - będą kosztem w 2012 r.

Natomiast usługi reklamy, które dopiero będą realizowane w latach następnych, należy odnieść na rozliczenia międzyokresowe kosztów i rozliczać w koszty w roku ich wykonania - albo jednorazowo w momencie wykonania usługi albo rozliczać w czasie przez cały okres sprawozdawczy, którego dotyczą (np. rok).

Powyższe zasady obowiązują dla celów bilansowych, ale naszym zdaniem, także dla celów podatkowych.

Zwróćmy jednak uwagę, że dla celów podatkowych kwalifikowanie wydatków na reklamę do kosztów pośrednich czy kosztów bezpośrednio związanych z przychodami wymaga każdorazowo indywidualnej analizy, z uwzględnieniem specyfiki działalności podmiotu gospodarczego. W przypadku reklamy dotyczącej podmiotu jako takiego, jest to niewątpliwie koszt pośredni, związany z ogólnym funkcjonowaniem podmiotu gospodarczego. Bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy reklama dotyczy konkretnego produktu, np. konkretnej inwestycji u dewelopera. W tej kwestii organy podatkowe zajmują rozbieżne stanowiska. Część z nich uważa, że w takiej sytuacji koszty reklamy należy uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodem uzyskiwanym ze sprzedaży mieszkań. Takie stanowisko zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 7 października 2011 r., nr IPPB5/423-721/11-2/RS. Ten sam organ podatkowy w innej interpretacji indywidualnej (z 3 kwietnia 2012 r., nr IPPB5/423-9/12-4/RS) uznał, iż koszty reklamy stanowią u dewelopera koszty pośrednie, gdyż nie jest możliwe ustalenie, jak reklama wpłynie na przychód ze sprzedaży mieszkań. Zauważmy, że w przywołanych interpretacjach organ podatkowy przyznawał rację podatnikom w kwestii kwalifikowania przez nich omawianych wydatków do kosztów. Takie podejście jest naszym zdaniem jak najbardziej słuszne, gdyż to sami podatnicy wiedzą najlepiej, czy dany koszt mogą przypisać lub nie, do konkretnych przychodów.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.