reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 24 (624) z dnia 20.12.2024

Gadżety z logo - reklama czy reprezentacja?

Spółka kupiła gadżety opatrzone logo firmy (kubki termiczne, plecaki). Będą one rozdawane pracownikom i kontrahentom. Czy poniesione w tym celu wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako reklama logo firmy?

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych wartość niedrogich gadżetów przekazywanych kontrahentom może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeśli są one rozdawane masowo, tzn. przekazywane są w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot (kontrahent) miał możliwość ich otrzymania. W przypadku przekazywania prezentów ograniczonej grupie kontrahentów, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją, a więc z kosztem wykluczonym z kosztów uzyskania przychodów. Z kolei wydatki na gadżety dla pracowników, co do zasady, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 1516 updop. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Niestety w powołanym art. 16 ust. 1 updop ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wymienione zostały koszty reprezentacji. Na podstawie tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat celu. Reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.

Przez reklamę rozumie się natomiast działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeśli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2024 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.413.2024.1.AS).

Zwróć uwagę!

Reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama ma na celu dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców oraz dotyczy działań zmierzających do rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług).

Organ podatkowy w powołanej interpretacji podkreślił, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla partnerów biznesowych spółki mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, tzn. przekazywane są w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. W przypadku przekazywania prezentów ograniczonej grupie podmiotów, wydatki na zakup upominków należy powiązać z reprezentacją.

Podobnie odniósł się do tej problematyki w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW, kładąc nacisk na konieczność istnienia szerokiego grona odbiorców. Wyjaśnił, że wydatki poniesione na nabycie drobnych gadżetów z logo spółki (np. długopisów, kalendarzy, notesów, broszur, ulotek, kubków), rozdawanych nieodpłatnie masowo szerokiemu gronu kontrahentów spółki, co do zasady, nie mają charakteru reprezentacyjnego. Takie gadżety są obecnie powszechne i nie przyczyniają się do budowy wizerunku firmy i to ich brak mógłby uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. O ile więc wartość jednostkowa prezentów (gadżetów) będzie niska oraz ich rozdysponowanie będzie odbywało się na rzecz szerokiego grona odbiorców w różnych okolicznościach, to wydatki poniesione na ich zakup będą stanowić wydatki reklamowe.

Porównywalnych wyjaśnień organ podatkowy udzielił w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.300.2024.2.BD, rozpatrując sprawę wnioskodawcy (spółki), który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podejmował szereg działań o charakterze reklamowym i promocyjnym, w tym nabywał drobne gadżety (np. długopisy, kubki, notesy, kalendarze, koszulki, smycze, breloki, latarki itp.). Były one przekazywane szerokiemu kręgu odbiorców. Wszystkie gadżety posiadały logo spółki. W ocenie spółki takie działania wpływają na promowanie i budowanie marki, a także utrzymanie bądź zintensyfikowanie relacji z jej klientami lub potencjalnymi klientami. Może się to przełożyć na wzrost poziomu sprzedaży i w efekcie wzrost przychodów. Tego rodzaju koszty spełniają kryteria wskazane w art. 15 ust. 1 updop i jako niewykluczone z takich kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop (nie są to bowiem koszty reprezentacji), mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Organ podatkowy zgodził się z tym poglądem. Tutaj też akcentował, że rozdawanie gadżetów z logo firmy powinno mieć masowy zasięg, a nie dotyczyć tylko wybranych adresatów.

W rozpatrywanej sytuacji spółka kupiła gadżety opatrzone logo firmy (kubki termiczne, plecaki). Będą one rozdawane pracownikom i kontrahentom. Niestety nie znamy dokładnie stanu faktycznego, więc nie możemy udzielić wyczerpującej odpowiedzi w zakresie gadżetów przekazywanych kontrahentom. Niemniej jednak, uwzględniając zaprezentowane stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jeśli spółka będzie przekazywać gadżety ograniczonej grupie kontrahentów, prowadzona akcja nie będzie mieć szerokiego grona odbiorców, to spółka powinna liczyć się z tym, że organ podatkowy może potraktować takie wydatki jako koszty o charakterze reprezentacyjnym, a więc niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Takiego ograniczania kosztów ustawodawca nie przewidział w stosunku do pracowników. Nie mamy tu do czynienia z reprezentacją, która ze swej istoty skierowania jest na zewnątrz i adresowana do klientów lub potencjalnych klientów firmy. Wydatki na gadżety przekazywane pracownikom należy rozpatrywać w kategorii szeroko rozumianych kosztów pracowniczych. Obejmują one różnego rodzaju świadczenia pieniężne i rzeczowe na rzecz pracowników. Jeśli takie świadczenia pozytywnie wpływają na postawę pracownika, tj. są czynnikiem motywującym do jeszcze wydajniejszej pracy, przyczyniają się do dobrych relacji między pracownikiem a pracodawcą, to wartość przekazywanych gadżetów może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.