Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 5 (1084) z dnia 10.02.2021
Wynajem powierzchni pod reklamę a oznaczenie GTU
Spółdzielnia (czynny podatnik VAT) wynajmuje kontrahentom powierzchnię ścian budynków pod reklamę. Usługa ta określana jest na fakturze jako "najem powierzchni elewacyjnej na reklamę". Czy wystawiona z tego tytułu faktura powinna być oznaczona w nowym JPK_VAT kodem GTU_12?
Wynajmując powierzchnię ścian budynków pod reklamę, Czytelnik świadczy usługę reklamową. Wystawione z tego tytułu faktury powinny być więc oznaczane w JPK_VAT kodem GTU_12. |
Kod GTU_12 - kiedy stosować?
W nowym JPK_V7M i JPK_V7K trzeba podawać oznaczenia dla niektórych towarów/usług (GTU_01 - GTU_13). Obowiązek ten wynika z § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 ze zm.).
Przykładowo kodem GTU_12 należy oznaczać świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
Kluczowe jest więc ustalenie, czy usługa wskazana w pytaniu może być uznana za usługę reklamową.
Usługa reklamowa - definicja
Ustawa o VAT nie zawiera definicji usług reklamowych, zatem chcąc rozstrzygnąć wątpliwości Czytelnika odwołamy się do wykładni językowej, wyjaśnień MF w zakresie JPK_VAT z deklaracją oraz interpretacji indywidualnych KIS.
Internetowy Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie "reklama" jako "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług", "plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi".
Ministerstwo Finansów (w odpowiedziach na pytania dotyczące JPK_VAT) podkreśliło, że w ustawie o VAT, jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach, brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać kodem GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocne w tym przypadku może być posłużenie się kodami PKWiU, np. usługi reklamowe: 73.1, usługi badania rynku i opinii publicznej: 73.2, usługi badań naukowych i prac rozwojowych: 72.
Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:
- "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
- "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
- "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
- "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
- "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
- "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).
Organy podatkowe odnosiły się niejednokrotnie do kwestii udostępniania powierzchni reklamowych. Dominuje stanowisko, iż takie usługi stanowią świadczenie usług reklamowych. Uznał tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 października 2014 r., nr IPPP1/443-756/14-4/AP. W interpretacji tej czytamy:
"(...) usługi udostępnienia powierzchni reklamowych np. na banerach, bilbordach, tablicach reklamowych, wiatach komunikacyjnych na przystankach, ścianach budynków na zewnątrz i wewnątrz, drzwiach różnych pomieszczeń, pojazdach itp., nie można utożsamiać z klasycznym wynajmem bądź dzierżawą. Istotą tego świadczenia jest umożliwienie drugiej stronie, tj. Klientowi, przekazywania określonych informacji dotyczących towarów bądź usług w celu nakłonienia odbiorców reklamy do ich nabycia. Nie występuje tu klasyczne wydanie rzeczy do używania. Zatem, ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla usług najmu czy dzierżawy, usługi udostępniania przestrzeni promocyjnej należy w opisanym przypadku uznać za usługi reklamowe. (...)"
Podobnie uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK.
Uwzględniając powyższe należałoby przyjąć, że wynajmując powierzchnię ścian budynków pod reklamę, Czytelnik świadczy usługę reklamową. Wystawione z tego tytułu faktury powinny być więc oznaczane w JPK_VAT kodem GTU_12.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|