reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 29 (1036) z dnia 10.10.2019

Imprezy z udziałem pracowników i podwykonawców oraz członków ich rodzin a koszty podatkowe - interpretacja KIS

Wydatki na organizację spotkań firmowych w części dotyczącej członków rodzin pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast wydatki dotyczące podwykonawców oraz członków ich rodzin nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki na reprezentację.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 września 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.309.2019.3.MBD)

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

W rozpatrywanej przez organ podatkowy sprawie spółka wykonywała usługi za pomocą pracowników oraz podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze w ramach umów zlecenia. Spółka organizowała dobrowolne spotkania firmowe w formie pikników rodzinnych (raz w roku), Wigilii, balu karnawałowego (z opłatą za bilet wstępu od osoby), wyjazdu w celu zwiedzania zakładu, dla którego spółka świadczyła usługi, połączonego ze zwiedzaniem miasta i integracją pracowników. W związku z tymi spotkaniami spółka ponosiła, ze środków obrotowych, wydatki na posiłki, napoje, wynajem sali, transport powrotny, animatorki czasu wolnego dla dzieci (w przypadku, gdy zaproszenie obejmowało również rodzinę pracownika) oraz inne atrakcje. Do udziału w ww. spotkaniach spółka zapraszała także podwykonawców wraz z rodziną, m.in. w celu uzgodnienia nowych planów współpracy, podsumowania zrealizowanych wspólnie projektów, ogólną troskę o dobre relacje biznesowe. Zespoły pracujące nad danym projektem w spółce składały się zarówno z osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i umów zlecenia. Z tego względu ww. spotkania miały również charakter integracyjny. Spółka wskazała, że celem spotkań integracyjnych nie była poprawa jej wizerunku, lecz poprawa pracy zespołów, co miało się przełożyć na przychody spółki.

W związku z powyższym spółka zapytała organ podatkowy:

  • czy koszty organizacji spotkań firmowych, w części przypadającej na podwykonawców, stanowią dla spółki koszty uzyskania przychodu?
     
  • czy koszty organizacji spotkań firmowych, w części przypadającej na rodziny pracowników oraz rodziny podwykonawców, stanowią dla spółki koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem spółki, odpowiedź na oba pytania jest twierdząca.

Organ podatkowy zgodził się ze spółką tylko w zakresie wydatków na organizację spotkań firmowych, w części przypadającej na członków rodziny pracownika.

Stanowisko Dyrektora KIS

Organ podatkowy wskazał, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Dyrektor KIS wskazał, że kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. "koszty pracownicze", które mogą obejmować również wydatki ponoszone na integrację pracowników (np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp.). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.

Organ podatkowy przywołał art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, na podstawie którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zdaniem organu podatkowego, przez reprezentację na potrzeby ww. przepisu należy rozumieć działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Kwalifikacja danego wydatku jako reprezentacji nie może być uzależniona od przypisywania mu cechy "wystawności", "przepychu" czy też "okazałości". Oznacza to - zdaniem Dyrektora KIS - odejście od kryterium uznawania za koszty reprezentacji wydatków ponoszonych na wykreowanie lub umocnienie pozytywnego wizerunku, w przypadkach, gdy kreacja ta ma charakter ponadstandardowy.

Organ podatkowy podkreślił, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację (czy działalność innego rodzaju), konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Dyrektor KIS uznał, odnosząc się do wydatków poniesionych na organizację spotkań firmowych, w części przypadającej na rodziny pracowników, że mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te są niewątpliwie związane z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu zintegrowanie załogi (dlatego pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów) i mogą mieć pośredni wpływ na wielkość osiągniętych przez spółkę przychodów. Tego rodzaju świadczenia na rzecz rodzin pracowników budują pozytywne relacje pomiędzy pracownikami i członkami zarządu spółki, jako przedstawicielami pracodawcy, zwiększają zaangażowanie pracowników oraz wzmacniają ich lojalność wobec spółki. Mają one również działanie motywujące i wpływające na jakość, wydajność oraz efektywność pracy, co dalej przekłada się na wysokość uzyskanych przychodów.

W kwestii natomiast wydatków związanych z organizacją spotkań firmowych w części przypadającej na podwykonawców spółki oraz ich rodziny organ podatkowy uznał, że wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty podatkowe. Nie można bowiem uznać, że uczestnictwo w spotkaniach firmowych (jako spotkaniu integracyjnym) ww. osób wpłynie na zwiększenie przychodów spółki, bądź zabezpieczenie ich źródła. Ponadto, ww. osoby są wobec spółki podmiotami zewnętrznymi, a w stosunku do takich podmiotów podejmuje się działania o charakterze reprezentacyjnym. Umowa cywilnoprawna zakłada bowiem - zdaniem organu podatkowego - równorzędność i niezależność podmiotów i stwarza warunki do przyjęcia założenia, że jeden podmiot chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiego. Tym samym, zdaniem organu podatkowego:

"(...) wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na organizację spotkań firmowych w zakresie dotyczącym podwykonawców Spółki współpracujących ze Spółką na podstawie umów zlecenia (...) oraz rodzin ww. podwykonawców współpracujących ze Spółką, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. (...)"

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.