Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 19 (1026) z dnia 1.07.2019
Ujęcie w kosztach podatkowych wydatków na zakup koszulek z logo firmy
Spółka kupiła koszulki z logo firmy dla drużyny sportowej (gracze nie są pracownikami spółki). W koszulkach tych sportowcy będą grać podczas meczów. Czy wydatki na zakup tych koszulek spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Jeśli poniesione przez spółkę wydatki na zakup koszulek z logo firmy miały na celu jej reklamę, to wydatki te spółka może generalnie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. |
Zgodnie z zasadą ogólną, kosztem podatkowym mogą być takie wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały z tych kosztów ustawowo wyłączone.
W pytaniu nie wskazano, na jakich zasadach koszulki z logo zostały przekazane drużynie sportowej. Można jednak wnioskować, że zostało to dokonane w celu reklamy firmy (spółki). Mogło się to odbyć np. w ramach umowy tzw. sponsoringu właściwego (wspomnijmy, że umowa takiego sponsoringu w praktyce polega na wzajemnych świadczeniach umawiających się stron, oznaczających zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do podjęcia czynności mających na celu reklamowanie nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności).
Wydatki na reklamę zasadniczo mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (odmiennie od wydatków na reprezentację, które nie stanowią kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP). |
W ustawie o PDOP nie określono, co należy rozumieć pod pojęciem reklamy. Przyjmuje się jednak, że reklama to działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów/usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można rozróżnić reklamę towaru/usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Tak wynika m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 7 lutego 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.513.2018.2.NL. Zdaniem organu podatkowego:
"(...) reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą, może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie. (...)"
W niektórych przypadkach wydatki na prezenty z logo firmy mogą być uznawane za wyłączone z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację. Dotyczy to generalnie upominków przekazywanych ograniczonej (wyselekcjonowanej) grupie odbiorców. Jednak naszym zdaniem, w przedmiotowej sprawie wydatki na zakup koszulek z logo firmy nie mają charakteru reprezentacji.
A zatem, jeśli nabyte przez spółkę koszulki sportowe z logo jej firmy będą miały na celu reklamę spółki, to wydatki te spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (pod warunkiem ich właściwego udokumentowania). Gdyby nastąpiło to w ramach umowy sponsoringu, to należy mieć na uwadze, że w praktyce przyjmuje się, że gdy przekazane przez sponsora świadczenia są wyższe od wartości świadczeń uzyskanych w zamian, to może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na sponsoring do wysokości wartości uzyskanej w zamian reklamy.
UWAGA! Gdyby spółka przekazała drużynie sportowej koszulki z własnym logo bez żadnego świadczenia wzajemnego ze strony tej drużyny (tzw. sponsoring niewłaściwy), wówczas przekazane im koszulki mogłyby zostać uznane za darowiznę, wyłączoną z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o PDOP.
Wspomnijmy, że przekazanie drużynie sportowej koszulek z logo firmy może się wiązać z koniecznością wykazania z tego tytułu VAT należnego w spółce. Jeśli w zamian za przekazanie tych koszulek:
- drużyna sportowa będzie świadczyć na rzecz spółki usługę reklamy - wówczas przekazanie jej koszulek będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT bez względu na wartość tych koszulek; czynność tę spółka powinna udokumentować fakturą,
- drużyna sportowa nie będzie świadczyć na rzecz spółki żadnej usługi - czynność tę spółka będzie musiała opodatkować, jeśli od zakupu tych koszulek przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT, a przekazane koszulki nie spełniają definicji prezentów o małej wartości (zob. art. 7 ust. 2 i 4 ustawy o VAT).
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|