reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 34 (1491) z dnia 26.04.2018

Drogi prezent z logo firmy to nie reklama, a reprezentacja

Wydatki poniesione na gadżety o niskiej wartości jednostkowej, oznaczone logo firmowym i wręczane masowo klientom bądź potencjalnym klientom, mogą być zaliczone do firmowych kosztów podatkowych jako spełniające ogólną definicję kosztu uzyskania przychodów wydatki na reklamę. Natomiast wydatki poniesione na prezenty o wyższej, dochodzącej do kilkuset złotych wartości, nawet jeśli zostały oznaczone firmowym logo, nie mieszczą się w zakresie pojęcia reklamy. Jako wydatki na reprezentację, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, podlegają wyłączeniu z firmowych kosztów uzyskania przychodów.


STAN FAKTYCZNY:

Spółka z o.o. organizuje akcje promocyjno-reklamowe. Akcje te mają na celu promowanie asortymentu środków znajdujących się w ofercie spółki poprzez specjalne pokazy ich stosowania oraz możliwość bezpośredniej weryfikacji skuteczności działania tych preparatów. Uczestnikom promocji spółka przekazuje oprócz materiałów informacyjnych, takich jak ulotki, foldery, katalogi, również gadżety o zróżnicowanym charakterze i wartości - od długopisów, poprzez kalendarze, breloki i pendrive'y po portfele, zegarki itp. Ich wartość waha się od kilku do nawet kilkuset złotych. Mając wątpliwości, czy wydatki na przedmiotowe upominki może rozliczać w firmowych kosztach podatkowych, ponieważ przekazywane przez nią upominki nie zawsze są oznaczone logo firmy. o rozstrzygnięcie tej kwestii wystąpiła do organu podatkowego. Przedstawiając we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej własne stanowisko w sprawie uznała jednocześnie, że przekazywanie gadżetów uczestnikom akcji reklamowej jest elementem strategii marketingowej, a jej celem zwiększenie sprzedaży, co powoduje, że ich wartością ma prawo obciążać firmowe koszty podatkowe.

Organ podatkowy wydający interpretację uznał, że do wydatków na reklamę, które zwiększają koszty podatkowe, spółka ma prawo zaliczyć tylko mniej wartościowe gadżety. Prezenty o większej wartości zakwalifikował natomiast jako wyłączone z kosztów wydatki na reprezentację. Uzasadniając tak dokonaną klasyfikację upominków przekazywanych przez spółkę wskazał, że nawet gdy są opatrzone logo, takie przekazanie kojarzone jest z kształtowaniem pozytywnego wizerunku firmy, co mieści się w definicji reprezentacji.

Spółka zaskarżyła interpretację organu do WSA, który uznał skargę tę za zasadną. Od tego wyroku skargę do NSA złożył organ podatkowy.


SĄD ORZEKŁ:

NSA uznał skargę fiskusa za zasadną. W wydanym orzeczeniu przyznał, że rzeczywiście ustawa podatkowa nie określa wartościowego progu oraz żadnych innych normatywnych wskazań pozwalających na rozgraniczenie wydatków na reklamę od wydatków na reprezentację. Na tej podstawie, w opinii NSA, nie można jednak wnioskować, że wręczenie prezentu niezależnie od jego wartości, w każdym przypadku może być uważane za działanie podejmowane w ramach reklamy. Kryterium wartości choć nie jest przesądzające, jest niewątpliwie kryterium bardzo istotnym. Według NSA zasadniczo wzrost wartości wręczanych prezentów powoduje przesunięcie akcentów z reklamy na reprezentację. Z tego punktu widzenia niekoniecznie muszą być traktowane jednakowo przekazanie długopisu - reklamówki za kilka złotych i prezentu o wartości kilkuset złotych.

Według składu orzekającego przy wartościach kilkusetzłotowych, a zwłaszcza, jeżeli prezenty nie są oznakowane firmowym logo, można już mieć uzasadnione wątpliwości, czy chodzi jeszcze o prezentację, propagowanie i zachętę do nabywania konkretnych wyrobów, czy już jednak o kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wobec obecnych i potencjalnych klientów. W tym kontekście NSA uznał, że część wydatków spółki na upominki wręczane w ramach akcji promocyjnych może stanowić wyłączone z kosztów podatkowych wydatki reprezentacyjne, w związku z czym przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA.

(wyrok NSA z dnia 18 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2538/15)

 Komentarz redakcji 
Brak w ustawach podatkowych legalnych definicji spornych pojęć od lat powoduje, że wyznaczenie granicy gdzie kończy się reklama, a gdzie zaczyna reprezentacja jest dla przedsiębiorców problemem. W orzecznictwie dotyczącym omawianej kwestii podkreśla się, że każdą sprawę należy badać indywidualnie. W kontekście przedstawionego rozstrzygnięcia może to jednak prowadzić do sytuacji, w których wydatek na podobny gadżet, wydany w podobnych warunkach będzie uznany za wydatek reprezentacyjny, a nie reklamowy tylko ze względu na swoją wartość.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.