Gazeta Podatkowa nr 72 (1426) z dnia 7.09.2017
Prezenty z logo firmy dla klientów
Firma zakupiła prezenty z logo firmy, które będzie rozdawać gratisowo klientom. Czy taki wydatek można rozliczyć w kosztach?
Możliwość rozliczenia w kosztach podatkowych wydatku poniesionego na zakup prezentów z logo firmy przekazywanych klientom zależy od tego czy wydatek ten ma charakter reklamowy czy reprezentacyjny. Wydatki na reklamę mogą bowiem obciążać firmowe koszty, a wydatki na reprezentację zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.
Na potrzeby podatku dochodowego za reprezentację uważa się każde działanie skierowane do obecnych i przyszłych klientów mające na celu stworzenie oczekiwanego wizerunku podatnika, które w efekcie ułatwi zawarcie umowy lub stworzy korzystne warunki jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku. Nie ma tu znaczenia kwestia wystawności i okazałości.
Z kolei reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale też promowanie marki firmy. Promowanie nazwy i marki firmy na rynku może odbywać się poprzez wręczanie obecnym i przyszłym klientom drobnych upominków zaopatrzonych w logo firmy (np. koszulek, długopisów, smyczy, kalendarzy). Takie działania mogą przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, a także zwiększenia sprzedaży oferowanych przez nią towarów bądź usług.
Z wyroku NSA z dnia 9 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2293/16, wynika, że wydatki na drobne prezenty opatrzone w logo firmy mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jako wydatki reklamowe, nawet jeśli są wydawane określonej grupie odbiorców. Posługiwanie się takimi gadżetami wpływa bowiem na promocję firmy, która jest formą reklamy. Argumentacja ta została uwzględniona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2017 r., nr ILPB3/423-307/11/12/17-S/EK. Wynika z niej, że drobne prezenty opatrzone w logo firmy przekazywane wybranym kontrahentom podczas dwustronnych spotkań należy traktować jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich zakup stanowią koszty podatkowe.
W świetle powyższego, niezależnie czy przedsiębiorca będzie przekazywał prezenty o niewielkiej wartości z logo firmy w sposób masowy czy wyselekcjonowanej liczbie klientów celem zwiększenia rozpoznawalności firmy i zachęcenia do nabywania oferowanych towarów i usług, to wydatek na ich zakup będzie miał charakter reklamowy i będzie podlegał rozliczeniu w kosztach podatkowych.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|