Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 8 (440) z dnia 20.04.2017
Ogólne zasady ewidencji księgowej kosztów reprezentacji i reklamy
Koszty reprezentacji i reklamy zalicza się w ewidencji księgowej do kosztów działalności operacyjnej jednostki i ujmuje na koncie 40 "Koszty według rodzajów" lub koncie zespołu 5. |
Jednostka nie ma przy tym ustawowego obowiązku wyodrębniania w swoich księgach rachunkowych kosztów reprezentacji i reklamy. Koszty te nie są bowiem wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości w ramach kosztów działalności operacyjnej. Jednostka może ustalić w zakładowym planie kont (stanowiącym załącznik do dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę do stosowania zasady rachunkowości, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości), iż zarówno koszty reprezentacji, jak i reklamy ujmuje np. na koncie 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" bądź też może stosować do ich ewidencji oddzielne konta analityczne, np. 40-7 "Koszty reklamy" oraz 40-8 "Koszty reprezentacji". Może również ujmować je na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w przypadku przekazania materiałów na cele reprezentacji lub reklamy), czy też na koncie 40-2 "Usługi obce" (w przypadku zakupu usług obcych na potrzeby reprezentacji lub reklamy).
Należy jednak pamiętać, iż ewidencja rachunkowa powinna być prowadzona w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany rok. Zasadne jest więc wyodrębnienie w ramach kosztów rodzajowych odrębnych kont analitycznych dotyczących kosztów reklamy, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, oraz kosztów reprezentacji, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (nie podlegają one uwzględnieniu w rachunku podatkowym).
W jednostkach prowadzących ewidencję kosztów podstawowej działalności operacyjnej na kontach zespołu 5 koszty reklamy i reprezentacji ujmuje się odpowiednio:
1) koszty reklamy - na koncie 52-7 "Koszty sprzedaży",
2) koszty reprezentacji - na koncie 55 "Koszty zarządu".
Jeśli w ramach kont zespołu 5 jednostka nie wyodrębnia kosztów sprzedaży, to zarówno koszty reprezentacji, jak i reklamy księguje na koncie 55 "Koszty zarządu", w ramach którego może wyodrębnić konta analityczne dotyczące tych kosztów.
Przykład
I. Założenia:
- Jednostka prowadząca działalność usługową zamówiła reklamę swoich usług. Faktura dokumentująca zakup usługi reklamy wyniosła: 2.583 zł, w tym VAT: 483 zł.
- Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, a koszty reklamy ujmuje na koncie 40-7 "Koszty reklamy" oraz równolegle na koncie 52-7 "Koszty sprzedaży".
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca zakup usługi reklamy: | |||
a) wartość faktury w kwocie brutto | 2.583 zł | 30 | 21 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 483 zł | 22-1 | 30 |
c) zaliczenie usługi w ciężar kosztów rodzajowych: 2.583 zł - 483 zł = | 2.100 zł | 40-7 | 30 |
oraz równoległe obciążenie kosztów zespołu 5 | 2.100 zł | 52-7 | 49 |
III. Księgowania:
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|