Gazeta Podatkowa nr 33 (1178) z dnia 23.04.2015
Artykuły spożywcze w kosztach firmowych
Spółka z o.o. poniosła szereg wydatków dotyczących uczestnictwa w imprezie targowej. Wśród związanych z organizacją stoiska znalazły się m.in. wydatki na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na rozmowy biznesowe. Ponadto spółka dokonuje zakupów artykułów spożywczych do sekretariatu z przeznaczeniem ich na poczęstunki dla kontrahentów. Czy wartością wskazanych wydatków można obciążyć firmowe koszty podatkowe?
Uczestnictwo firmy w targach ma na celu prezentację własnych produktów, towarów czy usług. Na podstawie targowej prezentacji, będącej reklamą firmy i jej oferty, potencjalni klienci podejmują decyzję o ewentualnym rozpoczęciu współpracy, a obecni - o jej rozszerzeniu. To z kolei może przyczynić się do zwiększania firmowych przychodów. Zakres wydatków na udział w targach, który fiskus jest skłonny akceptować jako koszty podatkowe, jak wynika z rozstrzygnięć wydawanych przez organy podatkowe, jest szeroki i różnorodny.
Stałym elementem targów są spotkania biznesowe, którym często towarzyszy poczęstunek. Przez szereg lat organy podatkowe klasyfikowały wydatki ponoszone na takie poczęstunki jako niestanowiące kosztów podatkowych wydatki reprezentacyjne. Dopiero w dniu 25 listopada 2013 r. Minister Finansów wydał w tej kwestii interpretację ogólną nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521. Wynika z niej, że ponoszone przez przedsiębiorców wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), jak również posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika czy też poza nią), serwowane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami, nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof jako wydatki reprezentacyjne. Co równie istotne, w przedmiotowej interpretacji resort finansów przede wszystkim podkreślił potrzebę indywidualnej oceny stanu faktycznego konkretnej sprawy dotyczącej kwalifikowania kosztów (wydatków) jako kosztów reprezentacji.
Nie zawsze zakupy artykułów spożywczych na potrzeby firmy stanowią koszty reprezentacyjne.
Wobec powyższego, o ile wydatki na artykuły spożywcze przeznaczone na poczęstunki dla kontrahentów - zarówno zakupione na targi, jak i do sekretariatu - będą spełniały warunki do uznania ich za koszty firmowe, spółka będzie nimi mogła obciążyć koszty uzyskania przychodów.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|