Kontrowersyjne koszty reprezentacji i reklamy - Dodatek nr 8 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 8 (296) z dnia 20.04.2011
Drobne upominki z logo firmy dla masowego odbiorcy
W przypadku gdy materiały reklamowe, w tym gadżety z logo firmy i upominki o niskiej wartości, są rozdawane masowo, wydatki poniesione na ich zakup będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. |
Tak zdecydował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 listopada 2010 r., nr IBPBI/2/423-1011/10/MS.
O wyjaśnienie tej kwestii wystąpiła do organu podatkowego spółka zajmująca się sprzedażą samochodów oraz świadcząca usługi naprawy pojazdów. Spółka ta wyjaśniła, że w związku z prowadzoną działalnością ponosi koszty zakupu materiałów reklamowych takich jak: plakaty, wizytówki, ulotki, naklejki na szyby, flagi, gadżety opatrzone logo firmy (np. długopisy, pendrive, koszulki, kurtki, breloki, kalendarze, notesy, torby). Materiały reklamowe są przekazywane kontrahentom w celach reklamowych. Ponadto spółka opłaca koszty wykonania sesji zdjęciowych swoich produktów oraz prac graficznych, które wykorzystuje w reklamach na portalach internetowych, ulotkach oraz do ilustracji ogłoszeń i sponsorowanych artykułów publikowanych w czasopismach.
W ocenie spółki wydatki ponoszone na zakup materiałów reklamowych są kosztami podatkowymi.
Jak stwierdził organ podatkowy: "(...) podstawowym zagadnieniem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie, czy wymienione wydatki ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też mają na celu zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów oraz nabywania oferowanych produktów. Przy czym reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny, czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie. Należy zauważyć, że w przypadku przekazywania gadżetów czy prezentów o wyższej wartości wyselekcjonowanym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego - ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. Innymi słowy, o ile wartość jednostkowa przedmiotowych gadżetów i upominków będzie niska oraz ich rozdysponowanie będzie miało charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie będą spełniały kryterium okazałości, czy wystawności, tj. elementów wyznaczających granice pojęcia »reprezentacji«. W konsekwencji nie będą podlegały wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop".
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|