reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (311) z dnia 1.12.2011

Wydatki na działania marketingowe skierowane do kontrahentów i ich pracowników

Jesteśmy dystrybutorem kosmetyków do profesjonalnej pielęgnacji włosów. W celu zwiększenia sprzedaży tych produktów organizujemy szkolenia i konkursy dla naszych klientów i ich pracowników. Mamy wątpliwości co do możliwości obciążenia kosztów uzyskania przychodów wydatkami na ich organizację.

1) Szkolenia instruktażowe dotyczą prawidłowego korzystania z naszych produktów do farbowania i stylizacji włosów. Uczestnicy szkoleń otrzymują imienne dyplomy z informacją o zakresie szkolenia. Czy koszty związane z organizacją tych szkoleń, w tym zakupu dyplomów, stanowią koszty uzyskania przychodów?

Koszty związane ze szkoleniem kontrahentów i ich pracowników można uwzględnić w kosztach podatkowych. Jeśli jednak organizator szkolenia przewiduje część rozrywkową, wówczas koszty zapewnionej rozrywki - jako wydatki na reprezentację - nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Często zdarza się, że firma zajmująca się sprzedażą danych towarów lub usług funduje swoim kontrahentom i/lub ich pracownikom udział w szkoleniu. Celem takiego szkolenia jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy na temat oferowanego produktu, jego właściwości, zastosowania, a także strategii jego sprzedaży. Zdobyta na szkoleniu wiedza ma skutkować zwiększeniem sprzedaży u kontrahenta, a w konsekwencji zwiększeniem sprzedaży produktu u organizatora szkolenia. Takie działania są ukierunkowane na zwiększenie osiąganych przychodów. Z tego względu koszty takich szkoleń stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zwróć uwagę!

Jeśli organizowane przez podatnika szkolenia (nieodpłatne dla jego uczestników) mają na celu zapoznanie odbiorców jego produktów z właściwościami oferowanych towarów, ich działaniem/obsługą, technikami ich sprzedaży itp., poniesione przez podatnika wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W opisanym przypadku kosztem uzyskania przychodów będą koszty: wynajmu pomieszczenia na szkolenie, zakupu materiałów szkoleniowych (materiały informacyjne, długopisy, notatniki), dyplomów odbycia szkolenia, zużycia produktów (będą to środki do pielęgnacji, stylizacji i farbowania włosów), itp.

Należy zwrócić uwagę, że przedstawiona kwalifikacja kosztów nie dotyczy sytuacji, w której możliwość uczestniczenia w szkoleniach będą mieli tylko wyselekcjonowani partnerzy handlowi, np. grupa klientów o określonym "potencjale zakupowym" i jeśli spotkanie to zostanie przygotowywane z myślą o budowaniu relacji z tymi kontrahentami. W takim przypadku wydatki na jego organizację, w tym koszty wyżywienia, mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lutego 2011 r., nr IBPBI/1/415-1180/10/ESZ).

Niejednokrotnie szkolenia organizowane są w ośrodkach wypoczynkowych, także za granicą, a uczestnikom szkoleń zapewniane są dodatkowo różnego rodzaju imprezy rozrywkowe (np. występy artystów, bankiety).

Zwróć uwagę!

Nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów wydatki na zapewnienie kontrahentom (lub ich pracownikom) uczestniczącym w szkoleniu atrakcji w czasie wolnym.

Tego rodzaju działania mają charakter rozrywkowy i nie stanowią elementu niezbędnego dla przeprowadzenia szkoleń, czyli przekazania stosownej wiedzy na temat produktów przedsiębiorcy. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego jej postrzegania na zewnątrz. Przedmiotowe wydatki noszą zatem znamiona reprezentacji i tym samym nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko takie zostało zawarte również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 września 2009 r., nr ILPB3/423-449/08/09-S/MC. W interpretacji tej organ podatkowy przyjął, iż koszty uzyskania przychodów mogą stanowić tylko wydatki związane z organizacją szkolenia związanego z prezentacją informacji o produkowanych wyrobach. Natomiast wydatki reprezentacyjne stanowią wydatki związane z organizacją zajęć mających charakter rozrywkowy i wypełniających wolny czas w trakcie szkolenia.

2) Konkursy na najładniejszą fryzurę mają na celu zachęcenie kontrahentów do pracy na naszych produktach (pełne ich wykorzystanie) i wykazanie się znajomością obecnych trendów w modzie fryzjerskiej. Laureaci konkursu otrzymują statuetkę z logo naszej firmy i informację o zajętym miejscu w konkursie. Czy wydatki na organizację tych konkursów stanowią koszt podatkowy?

Zareklamować produkt i związać klienta z firmą - taki jest cel organizowanych konkursów. Wydatki na ich organizację mogą więc być kosztem podatkowym.

Firma, która jest dystrybutorem kosmetyków do profesjonalnej pielęgnacji włosów, organizując konkurs fryzjerski, który polega na wykonaniu fryzury z wykorzystaniem sprzedawanych przez nią produktów, chce w ten sposób zwiększyć swoje przychody. Ten cel może osiągnąć poprzez zmotywowanie salonów fryzjerskich do wykorzystywania sprzedawanych przez nią produktów.

Adresatami takich akcji są kontrahenci (oraz ich pracownicy), którzy mają bezpośredni wpływ na jakość usług oferowanych w salonach fryzjerskich. Zastosowanie w czasie konkursu kosmetyków oferowanych przez organizatora, może wpłynąć na opinię uczestników co do jakości tych produktów i zachęcić do ich stosowania.

Uczestnicy konkursu mogą też zapoznać się z trendami w modzie fryzjerskiej i wykorzystać tę wiedzę w oferowanych przez siebie usługach. To może przełożyć się na frekwencję klientów w ich salonach, a także - w sposób pośredni - na sprzedaż kosmetyków dystrybuowanych przez organizatora konkursu.

Nie ma więc wątpliwości, że koszty związane z organizacją przedmiotowych konkursów (np. wynajmu pomieszczenia na szkolenie, zużycia kosmetyków do włosów, catering) mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.