Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (311) z dnia 1.12.2011
Wydatki na działania marketingowe skierowane do kontrahentów i ich pracowników
Jesteśmy dystrybutorem kosmetyków do profesjonalnej pielęgnacji włosów. W celu zwiększenia sprzedaży tych produktów organizujemy szkolenia i konkursy dla naszych klientów i ich pracowników. Mamy wątpliwości co do możliwości obciążenia kosztów uzyskania przychodów wydatkami na ich organizację.
1) Szkolenia instruktażowe dotyczą prawidłowego korzystania z naszych produktów do farbowania i stylizacji włosów. Uczestnicy szkoleń otrzymują imienne dyplomy z informacją o zakresie szkolenia. Czy koszty związane z organizacją tych szkoleń, w tym zakupu dyplomów, stanowią koszty uzyskania przychodów?
Koszty związane ze szkoleniem kontrahentów i ich pracowników można uwzględnić w kosztach podatkowych. Jeśli jednak organizator szkolenia przewiduje część rozrywkową, wówczas koszty zapewnionej rozrywki - jako wydatki na reprezentację - nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Często zdarza się, że firma zajmująca się sprzedażą danych towarów lub usług funduje swoim kontrahentom i/lub ich pracownikom udział w szkoleniu. Celem takiego szkolenia jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy na temat oferowanego produktu, jego właściwości, zastosowania, a także strategii jego sprzedaży. Zdobyta na szkoleniu wiedza ma skutkować zwiększeniem sprzedaży u kontrahenta, a w konsekwencji zwiększeniem sprzedaży produktu u organizatora szkolenia. Takie działania są ukierunkowane na zwiększenie osiąganych przychodów. Z tego względu koszty takich szkoleń stanowią koszty uzyskania przychodów.
Zwróć uwagę! Jeśli organizowane przez podatnika szkolenia (nieodpłatne dla jego uczestników) mają na celu zapoznanie odbiorców jego produktów z właściwościami oferowanych towarów, ich działaniem/obsługą, technikami ich sprzedaży itp., poniesione przez podatnika wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. |
W opisanym przypadku kosztem uzyskania przychodów będą koszty: wynajmu pomieszczenia na szkolenie, zakupu materiałów szkoleniowych (materiały informacyjne, długopisy, notatniki), dyplomów odbycia szkolenia, zużycia produktów (będą to środki do pielęgnacji, stylizacji i farbowania włosów), itp.
Należy zwrócić uwagę, że przedstawiona kwalifikacja kosztów nie dotyczy sytuacji, w której możliwość uczestniczenia w szkoleniach będą mieli tylko wyselekcjonowani partnerzy handlowi, np. grupa klientów o określonym "potencjale zakupowym" i jeśli spotkanie to zostanie przygotowywane z myślą o budowaniu relacji z tymi kontrahentami. W takim przypadku wydatki na jego organizację, w tym koszty wyżywienia, mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 lutego 2011 r., nr IBPBI/1/415-1180/10/ESZ).
Niejednokrotnie szkolenia organizowane są w ośrodkach wypoczynkowych, także za granicą, a uczestnikom szkoleń zapewniane są dodatkowo różnego rodzaju imprezy rozrywkowe (np. występy artystów, bankiety).
Zwróć uwagę! Nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów wydatki na zapewnienie kontrahentom (lub ich pracownikom) uczestniczącym w szkoleniu atrakcji w czasie wolnym. |
Tego rodzaju działania mają charakter rozrywkowy i nie stanowią elementu niezbędnego dla przeprowadzenia szkoleń, czyli przekazania stosownej wiedzy na temat produktów przedsiębiorcy. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego jej postrzegania na zewnątrz. Przedmiotowe wydatki noszą zatem znamiona reprezentacji i tym samym nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.
Stanowisko takie zostało zawarte również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 września 2009 r., nr ILPB3/423-449/08/09-S/MC. W interpretacji tej organ podatkowy przyjął, iż koszty uzyskania przychodów mogą stanowić tylko wydatki związane z organizacją szkolenia związanego z prezentacją informacji o produkowanych wyrobach. Natomiast wydatki reprezentacyjne stanowią wydatki związane z organizacją zajęć mających charakter rozrywkowy i wypełniających wolny czas w trakcie szkolenia.
2) Konkursy na najładniejszą fryzurę mają na celu zachęcenie kontrahentów do pracy na naszych produktach (pełne ich wykorzystanie) i wykazanie się znajomością obecnych trendów w modzie fryzjerskiej. Laureaci konkursu otrzymują statuetkę z logo naszej firmy i informację o zajętym miejscu w konkursie. Czy wydatki na organizację tych konkursów stanowią koszt podatkowy?
Zareklamować produkt i związać klienta z firmą - taki jest cel organizowanych konkursów. Wydatki na ich organizację mogą więc być kosztem podatkowym.
Firma, która jest dystrybutorem kosmetyków do profesjonalnej pielęgnacji włosów, organizując konkurs fryzjerski, który polega na wykonaniu fryzury z wykorzystaniem sprzedawanych przez nią produktów, chce w ten sposób zwiększyć swoje przychody. Ten cel może osiągnąć poprzez zmotywowanie salonów fryzjerskich do wykorzystywania sprzedawanych przez nią produktów.
Adresatami takich akcji są kontrahenci (oraz ich pracownicy), którzy mają bezpośredni wpływ na jakość usług oferowanych w salonach fryzjerskich. Zastosowanie w czasie konkursu kosmetyków oferowanych przez organizatora, może wpłynąć na opinię uczestników co do jakości tych produktów i zachęcić do ich stosowania.
Uczestnicy konkursu mogą też zapoznać się z trendami w modzie fryzjerskiej i wykorzystać tę wiedzę w oferowanych przez siebie usługach. To może przełożyć się na frekwencję klientów w ich salonach, a także - w sposób pośredni - na sprzedaż kosmetyków dystrybuowanych przez organizatora konkursu.
Nie ma więc wątpliwości, że koszty związane z organizacją przedmiotowych konkursów (np. wynajmu pomieszczenia na szkolenie, zużycia kosmetyków do włosów, catering) mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|