reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Gazeta Podatkowa nr 13 (1367) z dnia 13.02.2017

Wydatki na imprezę promocyjną a koszty podatkowe

Organizacja imprezy związanej z otwarciem nowego zakładu ma niewątpliwie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez firmę i stanowi okazję do promocji i reklamy nie tylko produkowanych przez nią wyrobów, ale również jej marki. Takie wydarzenie ma ponadto wydźwięk pozytywny społecznie i przekłada się na relacje z instytucjami okołobiznesowymi, w tym m.in. władzami lokalnymi. Z tego względu wydatki związane z organizacją takiej imprezy podlegają rozliczeniu w firmowych kosztach podatkowych.


O CO PYTAŁ PODATNIK?

Spółka z o.o. występująca z wnioskiem o wydanie interpretacji uruchomiła nowy zakład produkcyjny. Inwestycja ta w opinii spółki wpłynie na rozwój jej działalności, w szczególności na pozyskanie nowych nabywców oferowanych przez nią produktów. Realizacji inwestycji towarzyszyć będzie także wzrost zatrudnienia. We wrześniu 2016 r. spółka zorganizowała uroczyste otwarcie zakładu. Celem uroczystości była promocja tego przedsięwzięcia oraz produktów spółki, które wytwarzane będą na terenie zakładu. W trakcie imprezy spółka promowała się jako producent nowoczesnych produktów zaspokajający potrzeby klientów oraz jako dobry pracodawca na lokalnym rynku pracy, a także wiarygodny kontrahent i partner biznesowy.

Pomimo tego, że wstęp na wydarzenie nie był ogólnodostępny, głównym założeniem spółki było nadanie mu charakteru reklamy publicznej. Spółka zaprosiła na nie pracowników wraz z rodzinami, kontrahentów oraz potencjalnych nowych klientów, a także władze lokalne. Organizacja wydarzenia została sfinansowana ze środków obrotowych spółki. Spółka poniosła wiele wydatków, m.in. na nagłośnienie, tłumaczenie dla zagranicznych gości, przewodniki po zakładzie, katering, występ zespołu pieśni i tańca, zabawy dla dzieci, drobne upominki z logo, fotografa, wykonanie filmu promocyjnego oraz konferencję prasową.

Mając wątpliwości, czy wydatki te powinna uznać za wyłączone z kosztów podatkowych wydatki reprezentacyjne, czy też zakwalifikować je jako zaliczane do tej kategorii koszty reklamy, o rozstrzygnięcie tej kwestii wystąpiła do organu podatkowego.


ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:

Organ podatkowy w wydanej interpretacji wskazał, że dokonując podatkowej oceny poniesionych przez spółkę wydatków należy rozstrzygnąć, czy nie mieszczą się one w zakresie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop. Tym samym trzeba zbadać, czy zorganizowanie tej imprezy miało kształtować popyt na produkty spółki, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania - czyli czy nosiło znamiona reklamy, czy też miało służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia - czyli czy miało charakter reprezentacji. W tym drugim przypadku wydatki poniesione na organizację imprezy byłyby wyłączone z kosztów podatkowych w oparciu o przywołany przepis.

Impreza, co do zasady, została zorganizowana nie dla konkretnych podmiotów, lecz była skierowana do szerszego kręgu odbiorców, tj. kontrahentów spółki, potencjalnych klientów, pracowników spółki wraz z ich rodzinami oraz władz lokalnych. Nie bez znaczenia jest również, zdaniem fiskusa, fakt, że w związku z tą imprezą zorganizowano konferencję prasową oraz nakręcono film promocyjny dotyczący nowego zakładu. Wszystkie te okoliczności wskazują na to, że celem tej imprezy była szeroko rozumiana promocja i reklama. W konsekwencji wydatki spółki na ten cel mogą, w opinii organu podatkowego, obciążać firmowe koszty podatkowe pod warunkiem należytego ich udokumentowania. Z dokumentacji powinna wynikać nie tylko wysokość wydatków, ale także promocyjno-reklamowy charakter tej imprezy, dzięki czemu możliwe będzie wykazanie racjonalności i celowości ich poniesienia.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-1-1.4510.348.2016.1.NL)

 Komentarz redakcji 

Jeśli celem imprezy organizowanej przez firmę jest szeroko rozumiana promocja skierowana do zróżnicowanego kręgu odbiorców, to wydatki na jej organizację mogą stanowić koszty podatkowe. Gdy bowiem podejmowane działania zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania oferowanych produktów i ich zalet, to w efekcie mogą realnie wpływać na zwiększenie zainteresowania nimi, zachęcać do współpracy i tym samym mieć wpływ na przychody firmy. Jeżeli jednak celem imprezy jest wyłącznie świętowanie w ściśle określonym gronie kontrahentów, wówczas organy podatkowe mogą uznać, że wydatki na jej zorganizowanie stanowią wyłączone z kosztów wydatki reprezentacyjne.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.