reprezentacja i reklama, koszty reprezentacji, koszty reklamy
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (305) z dnia 1.09.2011

Udział w akcjach promocyjnych - skutki podatkowe

Przedsiębiorcy w celu zwiększenia sprzedaży organizują akcje marketingowe. W ramach takich akcji klientom wydawane są różnego rodzaju nagrody.

Uczestnicząc w wymienionych akcjach, należy zdawać sobie sprawę, że otrzymanie "premii" nie zawsze pozostaje obojętne podatkowo. Do celów podatkowych, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, są przychodem, który co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 11 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 1 updof).

Kwalifikacja przychodu z tego tytułu może być różna w zależności od tego czy otrzymującym go jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, czy przedsiębiorca.

Opodatkowanie nagród

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności, w związku z otrzymaniem nagrody, uzyskuje przychód z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). Przychód ten podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 updof). W przypadku nagrody rzeczowej, jej wartość pieniężną ustala się na podstawie art. 11 ust. 2 updof, czyli w wysokości cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca uzyskania.

Obowiązek poboru podatku ciąży na organizatorze sprzedaży premiowej. W tym celu powinien on:

  • obliczyć i pobrać zryczałtowany podatek,
     
  • dokonać wpłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek,
     
  • przekazać wymienionemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR), w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego.

 

Zwróć uwagę!

W razie otrzymania nagrody innej niż pieniężna, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody.

U przedsiębiorcy, który otrzyma nagrodę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jej wartość uważa się za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2010 r., nr IPPB4/415-667/10-4/SP). W takim przypadku przedsiębiorca powinien ująć wartość nagrody w ewidencji księgowej i opodatkować wraz z innymi dochodami z prowadzonej działalności gospodarczej, na zasadach określonych dla tej działalności.

W przypadku otrzymania nagrody innej niż pieniężna, do ustalenia jej wartości zastosowanie znajdzie wspomniany wcześniej art. 11 ust. 2 updof.

Przykład

Przedsiębiorca w związku z zakupami dokonywanymi na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w maju 2011 r. otrzymał nagrodę od kontrahenta w postaci ekspresu do kawy o wartości rynkowej 3.300 zł. Podatnik zaliczył ten ekspres do składników wyposażenia. Wartość nagrody doliczył do pozostałych przychodów uzyskanych w związku z wykonywaną działalnością i opodatkował podatkiem dochodowym.

Nagroda otrzymana przez przedsiębiorcę, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu niezależnie od jej wartości.

Warunki zwolnienia nagród od podatku

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 updof przewiduje, że ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają nagrody otrzymane przez osobę fizyczną, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) nagrody są związane ze sprzedażą premiową,

2) jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł,

3) otrzymane nagrody nie pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika i nie stanowią przychodu z tej działalności.

Zwróć uwagę!

Limit zwolnienia w wysokości 760 zł dotyczy odrębnie każdej nagrody wydanej uczestnikowi sprzedaży premiowej. Oznacza to, że w razie otrzymania przez podatnika kilku nagród o wartości jednostkowej nieprzekraczającej kwoty 760 zł, ze zwolnienia od podatku będą korzystać wszystkie nagrody, mimo że łączna wartość tych nagród przekracza ten limit. Natomiast w przypadku otrzymania nagrody o wartości przewyższającej 760 zł, płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek od całej wartości nagrody.

 

Przykład

Podatnik niebędący przedsiębiorcą w sierpniu 2011 r. w ramach sprzedaży premiowej otrzymał dwie nagrody, których wartość jednostkowa wynosiła odpowiednio 500 zł i 900 zł. W przypadku nagrody, której wartość przekroczyła limit 760 zł, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego. Ponieważ nagroda ma charakter rzeczowy, płatnik przed jej wydaniem pobrał od podatnika podatek w wysokości 90 zł.

Organizator sprzedaży premiowej - jako płatnik podatku - jest zobowiązany przekazać podatek do urzędu skarbowego w terminie do 20 września 2011 r. oraz złożyć deklarację PIT-8AR w terminie do 31 stycznia 2012 r.

Wyrażenie "sprzedaż premiowa" nie zostało zdefiniowane dla potrzeb podatku dochodowego. W praktyce pojęciem tym określa się akcje promocyjne, w trakcie których:

  • wydawane są nagrody w związku z dokonaniem zakupu towarów lub usług,
     
  • nagrodę otrzymuje każdy nabywca spełniający warunki zakupu określone w regulaminie przez organizatora akcji,
     
  • uzyskanie nagrody jest elementem pewnym i nie jest wynikiem rywalizacji pomiędzy uczestnikami.

 

Przykład

W celu zwiększenia sprzedaży mieszkań deweloper przeprowadził akcję promocyjną polegającą na przyznaniu nabywcom mieszkań nagród o wartości 700 zł, realizowaną poprzez opłacenie za nabywców kosztów zarządu nieruchomością wspólną za dwa miesiące następujące po przekazaniu wykupionego lokalu. Wartość tych nagród jest wolna od podatku.

Świadczenia nieodpłatne związane z promocją i reklamą

Celom promocji lub reklamy podatników mogą również służyć działania skierowane do osób fizycznych, w ramach których uczestnicy otrzymują nieodpłatne świadczenia zaliczane do przychodów z tzw. innych źródeł. Wartość takich świadczeń ustalona na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a updof podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. U podatników, którzy otrzymają takie świadczenie, oznacza to obowiązek samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego w zeznaniu rocznym. Wysokość uzyskanego przychodu mogą oni ustalić na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez organizatora akcji promocyjnej. Informacja ta powinna być im przekazana do końca lutego następnego roku podatkowego.

Nie w każdym przypadku otrzymanie nieodpłatnych świadczeń w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy spowoduje obowiązek zapłaty podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, tego rodzaju świadczenia korzystają ze zwolnienia od podatku, gdy:

  • jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł i
     
  • świadczeniobiorca nie jest pracownikiem świadczeniodawcy ani osobą pozostającą ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwracamy uwagę, że gdyby jednorazowa wartość otrzymanego świadczenia była wyższa od kwoty 200 zł, wówczas należy opodatkować całą jego wartość, a nie tylko nadwyżkę ponad określony limit.

Przykład

Na targach samochodowych niektórzy wystawcy w ramach prowadzonej akcji reklamowej rozdawali odwiedzającym upominki. Były to drobne akcesoria samochodowe. Podatnik otrzymał zestaw do rozmrażania szyb i zamków. Ponieważ podatnik nie jest pracownikiem firmy, która go obdarowała i nie łączy go z nią umowa cywilnoprawna, a wartość otrzymanego przez niego prezentu nie przekroczyła 200 zł, to uzyskany z tego tytułu przychód korzysta ze zwolnienia od podatku.

www.ReprezentacjaiReklama.pl:

 Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź!
www.PodatekDochodowy.pl » www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Przepisy prawne

Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.