Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (305) z dnia 1.09.2011
Udział w akcjach promocyjnych - skutki podatkowe
Przedsiębiorcy w celu zwiększenia sprzedaży organizują akcje marketingowe. W ramach takich akcji klientom wydawane są różnego rodzaju nagrody.
Uczestnicząc w wymienionych akcjach, należy zdawać sobie sprawę, że otrzymanie "premii" nie zawsze pozostaje obojętne podatkowo. Do celów podatkowych, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, są przychodem, który co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 11 ust. 1 w związku z art. 9 ust. 1 updof).
Kwalifikacja przychodu z tego tytułu może być różna w zależności od tego czy otrzymującym go jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, czy przedsiębiorca.
Opodatkowanie nagród
Osoba fizyczna nieprowadząca działalności, w związku z otrzymaniem nagrody, uzyskuje przychód z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). Przychód ten podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 updof). W przypadku nagrody rzeczowej, jej wartość pieniężną ustala się na podstawie art. 11 ust. 2 updof, czyli w wysokości cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca uzyskania.
Obowiązek poboru podatku ciąży na organizatorze sprzedaży premiowej. W tym celu powinien on:
- obliczyć i pobrać zryczałtowany podatek,
- dokonać wpłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek,
- przekazać wymienionemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR), w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego.
Zwróć uwagę! W razie otrzymania nagrody innej niż pieniężna, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody. |
U przedsiębiorcy, który otrzyma nagrodę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jej wartość uważa się za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2010 r., nr IPPB4/415-667/10-4/SP). W takim przypadku przedsiębiorca powinien ująć wartość nagrody w ewidencji księgowej i opodatkować wraz z innymi dochodami z prowadzonej działalności gospodarczej, na zasadach określonych dla tej działalności.
W przypadku otrzymania nagrody innej niż pieniężna, do ustalenia jej wartości zastosowanie znajdzie wspomniany wcześniej art. 11 ust. 2 updof.
|
Nagroda otrzymana przez przedsiębiorcę, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu niezależnie od jej wartości.
Warunki zwolnienia nagród od podatku
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 updof przewiduje, że ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają nagrody otrzymane przez osobę fizyczną, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) nagrody są związane ze sprzedażą premiową,
2) jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł,
3) otrzymane nagrody nie pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika i nie stanowią przychodu z tej działalności.
Zwróć uwagę! Limit zwolnienia w wysokości 760 zł dotyczy odrębnie każdej nagrody wydanej uczestnikowi sprzedaży premiowej. Oznacza to, że w razie otrzymania przez podatnika kilku nagród o wartości jednostkowej nieprzekraczającej kwoty 760 zł, ze zwolnienia od podatku będą korzystać wszystkie nagrody, mimo że łączna wartość tych nagród przekracza ten limit. Natomiast w przypadku otrzymania nagrody o wartości przewyższającej 760 zł, płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek od całej wartości nagrody. |
|
Wyrażenie "sprzedaż premiowa" nie zostało zdefiniowane dla potrzeb podatku dochodowego. W praktyce pojęciem tym określa się akcje promocyjne, w trakcie których:
- wydawane są nagrody w związku z dokonaniem zakupu towarów lub usług,
- nagrodę otrzymuje każdy nabywca spełniający warunki zakupu określone w regulaminie przez organizatora akcji,
- uzyskanie nagrody jest elementem pewnym i nie jest wynikiem rywalizacji pomiędzy uczestnikami.
|
Świadczenia nieodpłatne związane z promocją i reklamą
Celom promocji lub reklamy podatników mogą również służyć działania skierowane do osób fizycznych, w ramach których uczestnicy otrzymują nieodpłatne świadczenia zaliczane do przychodów z tzw. innych źródeł. Wartość takich świadczeń ustalona na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a updof podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. U podatników, którzy otrzymają takie świadczenie, oznacza to obowiązek samodzielnego rozliczenia podatku dochodowego w zeznaniu rocznym. Wysokość uzyskanego przychodu mogą oni ustalić na podstawie informacji PIT-8C wystawionej przez organizatora akcji promocyjnej. Informacja ta powinna być im przekazana do końca lutego następnego roku podatkowego.
Nie w każdym przypadku otrzymanie nieodpłatnych świadczeń w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy spowoduje obowiązek zapłaty podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, tego rodzaju świadczenia korzystają ze zwolnienia od podatku, gdy:
- jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł i
- świadczeniobiorca nie jest pracownikiem świadczeniodawcy ani osobą pozostającą ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zwracamy uwagę, że gdyby jednorazowa wartość otrzymanego świadczenia była wyższa od kwoty 200 zł, wówczas należy opodatkować całą jego wartość, a nie tylko nadwyżkę ponad określony limit.
|
www.ReprezentacjaiReklama.pl:
Więcej na stronie www.PodatekDochodowy.pl - sprawdź! | |||
www.PodatekDochodowy.pl » | www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|